niedziela, 6 listopada 2016

Nieobecna. Agnieszka Olejnik [Izabelka]

TYTUŁ: Nieobecna
AUTOR: Agnieszka Olejnik
WYDAWNICTWO: Czwarta Strona
GATUNEK: kryminał?, thriller? 
Zdjęcie autorskie Izabelka

Ta książka pogrzebała moje dziecięce marzenia! Zawsze chciałam mieć siostrę bliźniaczkę! A mam młodszego brata. Jako dziecko z zazdrością przyglądałam się bliźniętom. Jakie to musiało być fajne uczucie móc zamieniać się z siostrą rolami czy miejscami. I patrzeć na zakłopotanie innych, kiedy nie potrafią odróżnić dziewczynek. I to pokrewieństwo dusz, współodczuwanie...

"Nieobecna" uświadomiła mi, że moje wyobrażenia o posiadaniu siostry bliźniaczki dalekie są od ideału. To, co ja uważałam za świetną zabawę okazało się nie do końca dobrym pomysłem.

Książka zaczyna się właśnie od zamiany ról. Julia, piękna i bogata, ma męża, piękny dom, wspaniałego synka. Julita to ta "gorsza" siostra: nie ma męża, dzieci, nielubianą pracę nauczycielki, małe mieszkanko. Ale siostry czasami zamieniają się rolami. Znudzona Julia wychodzi na spotkania z kochankami, a wtedy zastępuje ją Julita. Nikt niczego nie zauważa, wszyscy są zadowoleni. Julia ma rozrywkę, a Julita zaspakaja swoje instynkty macierzyńskie z siostrzeńcem. Aż do pewnego wieczoru... Zostaje zamordowana Julia wraz z kochankiem w domu Julity...a wszyscy myślą, że zginęła Julita. Prawdziwa Julita postanawia udawać Julię. Mieszkać w jej domu, wychowywać synka, wydawać jej pieniądze...Ale robi to ze strachu, bo się boi, bo nie wie co o tym myśleć, bo chce zaznać życia siostry...

Pozycja ta to pomieszanie kryminału, bo są trupy i thrillera, bo ten strach Julity można odczuć prawie namacalnie. Jest i ciekawy wątek psychologiczny. Jak to się czyta! Rewelacyjnie! Szybko! Nie mogąc się oderwać! Kartki same śmigają...

Jestem zachwycona! Pomimo 440 stron "wciągnęłam" tę książkę w jeden dzień. Zapadłam się w nią, otuliłam i dałam porwać. Powiem kolokwialnie: w trakcie czytania czacha dymi!
Ile to ja razy typowałam mordercę? Ile razy bałam się z Julitą? Ile razy razem z Julitą wyglądałam przez okno? Dużo za dużo, jak na czytaną książkę...

Jestem bardzo zadowolona! Myślałam, że tak przy książce potrafi trzymać mnie tylko Tess Gerittsen, a tu okazało się na naszym polskim podwórku jest autorka, która robi to wcale nie gorzej. I nie ważne było, że dzieci głodne stały mi nad głową, że mąż chrząkał znacząco, że koty łasiły się sugestywnie dopominając się jedzenia, pies trącał nosem w oczekiwaniu na spacer.... Ja po prostu musiałam skończyć tę książkę i dowiedzieć się kto jest mordercą.
A zakończenie? Zaskakujące! A takie lubię! Książkę skończyłam czytać kilka godzin temu, ale nie mogę przestać o niej myśleć...

Bo w "Nieobecnej" poruszyło mnie kilka rzeczy. 
Posiadanie siostry bliźniaczki to super sprawa czy jednak problem?
Czy zazdrość to uczucie budujące czy niszczące?
Czy to, że komuś zazdrościmy życia, oznacza, że ono jest idealne?
Czy możne wejść w czyjeś życie i nim żyć? I nikt nie zauważy?
Czy jeśli znamy kogoś całe życie, to znaczy, że znamy go na 100%?
Czy wszystko wiemy o swoich najbliższych?
Czy można żyć i ukrywać swoje pragnienia?

I cytat n koniec: "Przykro mi, nieobecni tracą"

Mnóstwo pytań! Ale nie zdradzę więcej! Bo chcę abyście sięgnęli po tę książkę! 
Bo naprawdę warto!

PS. Super okładka! Bardzo sugestywna!

Polecam!

Zdjęcie autorskie Izabelka

5 komentarzy:

  1. WoW ile wrażeń, myśli w jednej recenzji. No i ten wynik 440 stron w dobe. Podziwiam autorkę za to, że Cię tak porwała. Ty napisałaś porywającą recenzje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Książka mnie zchwyciła i bardzo chciałam ten swój zachwyt przelać na papier. Po Twoich słowach wnioskuję, że mi się udało. :)

      Usuń
    2. Znam jeszcze kilku, którzy potrafią mnie porwać...albo inaczej zadowolić :) ;)

      Usuń
  2. Ależ mnie zainteresowałaś tą książką. Uwielbiam takie wciągajace powieści.

    OdpowiedzUsuń