poniedziałek, 10 kwietnia 2017

Wielkie biografie. Maria Skłodowska - Curie. Marcin Pietruszewski [Izabelka]

TYTUŁMaria Skłodowska - Curie. Polka wszech czasów
AUTOR: Marcin Pietruszewski
WYDAWNICTWO: Wydawnictwo Literat 
GATUNEK: biografia

Zdjęcie autorskie Izabelka



Czasami trzeba zmienić tematykę. Odłożyć chusteczkowe książki i te które wprawiają nas w pozytywny nastrój. Lubię powroty. Takie jak ten. Choć nie darzę biografii wielkim sentymentem, to po życiorys tej Wielkiej Polki sięgam z przyjemnością.

Postać Marii Skłodowskiej - Cuire zafascynowała mnie od momentu, kiedy o niej usłyszałam.
Nieprzeciętna kobieta, której odwaga w dążeniu do celu w obcym kraju może być inspiracją dla niejednego człowieka. Dla mnie jest. Książka z cyklu "Wielkie biografie" to kolejna lektura o słynnej Polce, którą przeczytałam. A mam jeszcze kilka, które czekają.

Pierwsze na co zwracamy uwagę, kiedy bierzemy książkę do ręki, to okładka. W kolorze czarnym ze smutną kobietą na okładce. Mnie by nie zachęciła do przeczytania gdyby nie moje uwielbienie dla Noblistki. Chociaż jakby się zastanowić, to jest to chyba najbardziej znany wizerunek Pani Curie.

Biografia ta to zestaw "suchych" faktów, bez oceniania i roztrząsania wyborów Marii. 
Rozdziały pogrupowane chronologicznie i tematycznie. Napisane prostym i przystępnym językiem. Sporo wyjaśnień zagadnień z zakresu chemii i fizyki. 
Mnóstwo przypisów i cytatów, np z książki córki Ewy Curie "Maria Curie".
Każdy rozdział okraszają zdjęcia rodziny Curie.
Istotne informacje wytłuszczone grubą czcionką.
Na uwagę zasługuje też bibliografia zamieszczona na końcu książki oraz kalendarium.

Ponieważ jest to moja kolejna lektura o rodzinie Curie, to nic mnie nie zaskoczyło ani nic nowego się nie dowiedziałam.  No bo chyba każdy wie, że Nasza Wielka Polka jako pierwszy człowiek na świecie zdobyła dwukrotnie Nagrodę Nobla. I została pierwszą kobietą profesorem na Sorbonie. A nie! Przepraszam! Tego nie wiedziałam: Maria jako jedna z pierwszych kobiet na świecie zdobyła prawo jazdy w 1916 roku mając 49 lat. 

Pozycja z serii "Wielkie biografie" o Marii Skłodowskiej - Curie to świetna lektura dla tych, którzy dopiero chcą się zapoznać z życiem tej sławnej rodziny. Prosty język, przejrzysta szata graficzna, sporo zdjęć, trochę ciekawostek. W sam raz na pierwsze spotkanie.


Polecam.
Zdjęcie autorskie Izabelka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz